-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3718 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

علت اصلي دوري از مسائل اخلاقي جوانان آنهم جوانان تحصيلكرده چه ميباشد؟



فاصله و دوري از اخلاق و ارزشهاي اخلاقي پديدهاي تازه و نو نيست كه هرگز بشر شاهد آن نباشد بلكه تاريخ حتي در عصر معصومين (شاهد آن بوده و گزارشهاي تأسف باري از آن دارد جامعه ما نيز در كنار حضور مردم بويژه جوانان تحصيل كرده و دانشگاهي در مراسم معنوي دعاي كميل، ندبه، اعتكاف و عزاداريها و ... شاهد دوري قشر نسبتاً قابل ملاحظهاي از جوانان مسائل اخلاقي ميباشد كه زنگ خطر و هشداري است جدي به همة مردم بويژه صاحبانمسؤوليت در مسائل فكري، فرهنگي و تربيتي جامعه از والدين و معلمان و روحانيون و روشنفكران و فرهيختهگان گرفته تا همة نهادها و سازمانها آموزشي، فرهنگي، ارشاد و تبليغي.

در پديدة فوق ميتوان عوامل ذيل را موثر دانست.

1. طبيعت انسان به حيوانيت گرايش دارد زيرا انسان از حيث طبيعتش حيوان بالفعل و انسان بالقوه است.

2. تزيين و آرايش و ويرايش دنيا و دنياگرايي.

3. جايگزيني تهاجم فكري و فرهنگي بجاي سلاحهاي كشتار جمعي در جهان بويژه در ايران توسط استكبار جهاني.

4. اختلاف و حزب بازيهاي برخي دولتمردان.

5. جايگزيني مديريت دنياگرايي بجاي مديريت خدا محوري در بدنة مديريت سياسي.

6. عدم پاسخگويي مناسب و به روز نبودن سيستم تبليغاتي و فرهنگي جامعه.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي در پاسخ چنين فرمودهاند: به عقيدة ما فاصله گرفتن بسياري از جوانان از مجامع ديني عوامل متعددي دارد كه از همه مهمتر دو عامل است. اول: تبليغات مسمومي است كه عمال بيگانه از مدتها پيش در ميان جوانان ما كرده و آنها را نسبت به جوامع ديني و روحانيت بدبين ساختهاند، و حقايق را طوري ديگر در نظر آنها جلوه دادهاند.

دوم: عدم انظباط در بعضي جلسات ديني، و عدم رعايت اصول صحيح سخنراني و تبليغات ديني در بعضي از اين مجامع، به طوري كه بتواند افكار تشنه جوانان تحصيل كرده را با تعليمات علي و ارزنده اسلام سيراب نمايند.

عوامل مهم ديگري هم هست كه ميتوان نام برد مانند: بعضي از اختلافات ميان دولتمردان و ايجاد خطوط و جناح بنديها كه اتحاد مردم را خدشهدار ميكند. عامل ديگر دنياگرايي بعضي مسؤولين و منتسبين به دين ميباشد. هنر بزرگ امام راحل اين بود كه راه روحانيت در باري و جاه طلب و دنيا گرا را از اهل زهد و تقوي جدا نمود. همانطور كه مخلصين و خدمتگزاران از قشر روحانيت و مسؤولين در انقلاب، روشني چشم ملت محل اعتماد آنها است هستند. دنياگرايي و رفاه طلبي برخي نيز صدمات جبران ناپذيري به اعتماد و حمايت مردم وارد ميآورد. حضرت امام فرمودند: مبادا خداي نخواسته يك وقت از اين زي طلبگي خارج بشود و خروج آنها موجب تزلزل عقيدتي در مورد مردم بشود و دربارة دولتمردان فرمودند: بدبختي و خوشبختي ملتها بسته به اموري است كه يكي از مهمات آن صلاحيت داشتن هيأت حاكمه است.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.